B+R = Bringával az állomásra

2016.04.30 14:07

Célunk, hogy minden kis állomáson, megállóban legyen lehetőség a kerékpárok lerakására, a  regionáls vonalak mentén is.

Teékenység és eredmény a 102-es vonal megállóiban: 

  1. Erdőtelek: 2015. július 6-án a MÁV Debreceni Igazgatóságának illetékeseivel és Erdőtelek polgármesterével szemléztünk. Az állomáson egy évtizede nincs szolgálat, leromlott. Kerékpártárolás a lopásveszély miatt zárható épületrészben javasolt. Ehhez az önkormányzatnak bérbe kell venni a helységet. A projekt összehozta a feleket, a többi már rajtuk áll.
  2. Heves: van tároló, ahol helyi B+R utasok önkéntes munkában rozsdátlanították az állvámyokat és lefestették a kerítést. A tárolóra lakatot tettünk, melynek egyik kulcsát a szolgálati irodába helyeztük, 2 kulcsot pedig rendszeres B+R utasok használnak. Bejártuk a Hevesről az állomásra vezető kerékpárutat is. Levélben kértük a polgármestert, hogy  a kerékpárutat (gazosodás) tartsa rendbe, melyet közmunkásokkal el is végeztetett.
  3. Hevesvezekény: sikersztori, a MÁV a megállót tatarozta és fővonalról leselejtezett kerékpártárolót helyezett ki. Partnerünknek köszönhető, hogy a megállót bekapcsolták a Települési térfigyelő rendszerbe, ami biztonságot ad lopás ellen.
  4. Tarnaszentmiklós: e projekt hatására a MÁV kerékpártárolót helyezett ki, majd tatarozta is az állomásépületet. A környezet rendezett, a videókamerás megfigyelésre keressük a lehetőséget.
  5. Kisköre: kb 40 kerékpárnak van kerékpártartó, ki is használják, főleg a Kunhegyesre bejáró diákok. A népszerűsítés és az öntudatosítás szükséges, ezért a "Norvég" videofilm pályázatra is beneveztünk a témával.
  6. Kisköre-Tiszahíd: a híd átépítés előtt áll, kétkezi beavatkozásunk nem indokolt. Olyan esőbeállót javaslunk, ahol kerékpárok letámasztására is van mód. A megálló Euro-velo kerékpárút mellett van, ezért kerékpáros pihenő/büfé kialakítása is indokolt, ami szerepel Ajánlásunkban.
  7. Abádszalók: az épület egyik zárható helységében javasoljuk a tárolást. Középtávon az épület hasznosítására is kell megoldást találni, melyre a MÁV fogadókész, ezt a szeptember 18-i fórumon meg is erősítették, és konkrét elérhetőséget adtak. Erről Abádszalók önkormányzatát tértivevényes levélben értesítettük.
  8. Kunhegyes: fedett tároló, melyet az önkormányzat rendben tart. A helyi önkormányzattal kidolgoztuk a város kerékpáros (és gyalogos) közlekdésének javítását, melynek a B+R is része. (Előháton is.)
  9. Előhát: a kunhegyesi un. munkásőrbázisnál lévő megálló. Szálloda és gyógykomplexum épült. Fedett esőbeállót javaslunk kerékpártámaszokkal.
  10. Bánhalma: jelenleg nem indokolt. Igény esetén az állomás épületében megoldható.
  11. Kenderes: az önkormányzattal 2015. szept. 16-án szemléztünk.  Az üres szolgálati helység és a váróterem önkormányzati átvétele, hasznosítása szükséges. . A MÁV kiemelten együttműködésre kész a helység bérbeadására. Kontakt személyt adott, de sajnos bérbevételre, és felújításra az önkormányzatoknak nincs forrása.  Ezirányú forrásigényünket a JNSZ-Szolnok megyei Közgyűlésnek írásban jeleztük, intézkedésüket kértük.

 A sikeres B+R-nek alapfeltétete a lopás elleni védelem. Beadvánnyal fordultunk a MÁV Debreceni Területi Igazgatóságához, hogy tegye lehetővé a videokamerás megfigyelést oly módon, hogy azt a szolgálati helységbe vezetik be. Ez kérésünkre reflektáltak, reméljük a projekt utómunkálataként néhány állomáson megvalósul.

Kisújszállás ill. Kál-Kápolna helyzetével nem foglalkozunk, mivel itt a fővonali rekonstrukció keretében a B+R tároló is megvalósul ill. Kisújszálláson megvalósult..

A Kál-Kápolna - Kisújszállás regionális vonal települései számára Ajánlást dolgozunk ki:

 http://files.fenntarthatokozlekedesert-hu.webnode.hu/200000569-15fe117f21/B-R_Ajanlas.pdf. A B+R lehetség felvázolása mellett foglalkozunk a vasútállomás állapotával, az üres épületek, épületrészek hasznosításával, az állomás megközelítésével, utasszám növelés lehetőségeivel.


2015. március 27. A hevesvezekényi utasfórumon mtattuk be először B+R fotókiállításunkat.

Szánalmas volt a helyzet- A Kál-Kápolna -Kisújszállás vasútvonal 9 nem csomóponti állomása/megállójából csupán 4 helyen volt B+R tárolási lehetőség:  Kunhegyes, Kisköre, Heves és Hevesvezekény.  Mindezt tetézte, hogy a 2020-ig érvényben lévő nemzeti közlekedési stratégia csak a nagyobb állomásokon tűzi ki célul a B+R fejlesztést. Nem foglalkozik az olyan térségekkel, ahol  a kerékpár ősi közlekedési eszköz, és az állomásra is közel egy évszázada járnak biciklivel a helyiek. A kiállítási anyagban az ellentmondásra hívtuk fel a figyelmet, és bemutattuk az egyes megállók/állomások lehetőségeit.

A bemutatott témakörök:

  1. Kerékpárral a vasútállomásra a fejlett országokban, régiókban http://files.fenntarthatokozlekedesert-hu.webnode.hu/200000553-6fc2c70bc6/b-reneszansz_201504.pdf
  2. B+R lehetőségek a 102-es vonal mentén.
    http://files.fenntarthatokozlekedesert-hu.webnode.hu/200000552-641f465160/b-r_kisujvonal.pdf
  3. és a kapcsolódó sajtóanyag:
    http://files.fenntarthatokozlekedesert-hu.webnode.hu/200000554-d64dbd747a/hvezekeny_sajto-201504.pdf

A kiállítás anyagát Heves, Hevesvezekény, Kisköre, Kunhegyes és Kenderes utazóközönsége láthatta.